Motorkaraktär
KLASSISK EFFEKTKURVA
VOLVO B23 Rallymotor. 220 Drivhjuls Hkr kan upplevas väldigt olika.
Det hela går ut på att få fram ett effektregister som är optimerat för ändamålet , i detta exemplet en rallymotor. Att ge motorn en så hög genomsnittseffekt i det varvtalsområde som används mest, och som inte äventyrar hållbarheten på motorn. Exemplet är utfört av Sölve Ståhl och motorn kördes av Tomas ”gullabo” Jansson maxeffekten var den samma, 220 dhkr. Men vid 5000 rpm. hade Tomas motor mer än 20 hästar mer! Vid 4000 var skillnaden 25 dhkr. Det är inte svårt att förstå vilken motor som är snabbast på en specialsträcka. Detta möjliggör även ett val av högre bakaxelutväxling tack vare vridmomentet i motorn. Titta gärna in hos www.stahlmotor.se där finns mycket erfarenheter. En kommentar ang. bromsade dhkr är att man ska inte jämföra äpplen och päron , om man ska jämföra motorer ska det ske vid samma bänk och lufttryck osv...den skall självklart också vara kalibrerad enl ISO std.
Detta är en filosofi som jag delar , maximalt effektregister för valt användningsområde.